forsasfiske

Av Nicklas forsgren - 15 oktober 2009 22:00

Jag och farsan drog ned till zon2 i Bergeforsen och hyrde en båt av Arne Perming. På plats 0700 när fisket får starta, fortfarande mycket lax inne vid land, farsan fick en laxhona nästan på en gång, som gevetvis gick tillbaka. Och de var innan Arne kommit med båtnyckeln. Sedan lite morgonkaffe och fixning av båten innan vi kunde komma ut på älven. Fortfarande minusgrader och fingrarna blev kall och spöringarna frös till is!! Vi rodde 10 meter innan de small på farsans spö!! Rejält hugg och en kort fight sedan va den loss, kul med lite liv sådär på en gång. 10 min senare var de dags igen, åter igen på farsans spö. En härlig fight o sen kom de upp en laxhane på dryga 6 kg, kul start och värre skulle de bli. Åter igen hann vi ro ca 10 min sen var de dags igen för gubben o denna gång en fin öring på 2.5kg, nu tyckte ja att de va dags för mitt första hugg oxå!! Medans krokarna skulle ut ur munnen på öring kastade ja ut och rodde motströms mot samma ställe som öringen hugg. Rodde drygt 30m sen small de på en öring på 1.9kg vilken start på dagen!! Förmiddagen snurrade på och vi fick nog upp 15 öringar till mellan 0,7-1.0kg alla fick återgå i hopp om dom större. På rodden tillbaka mot lunchen fick ja en till öring som ja behöll, denna gång var vikten 2.5 kg. Nöjd o belåten stekte vi på lite pytt och njöt ett tag i solen med någon kall folkisTungan ute

Eftermiddagen bjöd på sämre fiske och någon enstaka kilosöring kom upp iaf. nöjda med dagen for vi hem och tog någon rejäl whisky för att fira dagen...

farsgubben med en hane på 6 panner

min första för dagen 1.9kg

min största för dagen 2.5kg

dagens öringfångst fr v. 2.5kg 1.1kg 1.9kg 2.5kg

morgonens lax

Av Nicklas forsgren - 13 oktober 2009 21:00

Minusgrader ett par dagar borde innebära kallare vatten, röding och öring som kommer in mot land och äter sig mätta. Jag och min sambo Åsa och hunden Tin-Tin packade bacon, smör, stekpanna och lite kolbulledeg i hopp om att isen inte hunnit lagt sig ännu. Färden bar av mot Aborrtjärn i den djupaste delen av Helvetesbrännan, ett naturreservat på ca 400-500m höjd över havet. Redan halvvägs från Ånge blir grusvägarna vita och vintern har tagit ett litet grepp över landskapet. Runt en dm snö på vägen och hoppet sjunker när man ser att isarna lagt sig på dom mindre tjärnarna. Parkerar och börjar traskar in i urskogen, snön knirrar och knarrar under dom grova kängornas sulor. En timme senare och några isbelagda tjärnar senare så når vi vårat mål!! En 2cm tjock isyta täcker allt vatten i denna vackra skogstjärn. Efter några missnöjda tysta sekunder i denna nollgradiga, soliga och fantastiska höstdag så uppskattar man hela trippen när man får tända en eld och steka på lite kolbullar!! Ingen fisk denna dag men en fantastisk utflykt och en mysig promenad i skogen...

fisken får ju simma kvar till nästa sommar och växa på sig ytterligareFlört

Åsa steker på ett par smarriga kolbullar!!

Jag och Tin-Tin värmer oss i solen på vägen upp

missnöjd över isen och drömmande över storrödingen

Av Nicklas forsgren - 3 oktober 2009 22:00

Jag och Björn Jonsson bokade zon 2 i Bergeforsen i hopp om att öringarna hade kommit upp och att dom var huggvilliga som 17!!!  Framme på plats konstaterades att laxarna plaskade på in vid land och förmodligen skrämde ut öringarna en bit. Hela dagen gick åt med nötande och åter nötande, någon matpaus och sen åter nötande!! resultatet denna gång blev magert men som vanligt på våra gemensamma resor blev de en hel del tok och många skratt! Björn missade några spöringar när han skulle trä igenom fluglinan och fiskade en halvtimme och förstod inte varför de gick så trögt!! Själv glömde ja ta upp ankaret innan ja skulle ro och efter 10 minuter frågade björn om de verkligen va så strömt att vi bara kommit 100m!! De var bara några exempel på vad som kan hända när 2 tankspridda fisketokar paras ihop!!! Men någon leklax fick vi iaf kort på inan dom fick simma tillbaka till friheten igen....

Av Nicklas forsgren - 1 september 2009 22:45

Höstsemestervalet måste läggas in innan jul. Halvsvårt och veta vädret ett halvår innan!! Denna resa såg bra ut i förhand, planerade trippen, jag min tjej  och våran hund Tin-Tin skulle gå från Ljungdalen till baksidan av Helags och tillbaka. Väderprognosen pendlade mellan bra och dåligt dagarna innan. När vi iaf kom iväg så mulnade de på men regnet gjorde uppehåll när vi kom till parkeringsplatsen. På med ryggorna och upp med humöret!! Efter 3 timmars gång så kom regnet, sen kom vinden, sen kom mörkret!!! Ganska lätt att humöret tryter då, men både jag och Åsa skrattade mest åt hela situationen. Efter ca 5 timmars gång och med hund som dessutom är blind så var vi ganska möra när de var dags att slå upp tältet. Mörkret gjorde de ganska enkelt att välja plats efterrsom vi inte såg ett dyft förutom att vi var framme vid vårt vatten!! Mycket fumlande och letande senare bland grejerna i mörkret kunde vi äntligen krypa ner i sovsäckarna och smutta på vinet och whiskyn som lycktligtvis hade fått plats i packningenTungan ute

Somnade ganska ovaggat den natten..

Morgonen därpå höll tältet på att blåsa bort, men regnet hade slutat strila ner från himlen iaf. Frukosten bestod av kolbulle, kaffe och hårdbrömackor!! Jäkligt fin start på dagen. Vi provade på lite fiske i blåsten men ja tror att fisken hade blåst bort till någon annan tjärn. Vi nötte på ett par timmar men inte ett enda napp som vi är hundra procent säker på va fisk och inte botten. De fick bli lite middagsmat och vin på kvällen och en tidig kväll i sovsäckarna...

Dag 3 började på samma sätt som dagen innan. Blåsten blåste loss några pinnar från tältet, regnskurar men ändå väldigt vackert väder emellanåt!! Lite fiske på dagen innan vi  beslutade att packa ihop och gå tillbaka mot bilen. Denna tjärn som året innan visat ett fiske som var enormt hade visat sin sämsta tänkbara sida detta år. Många timmars traskande och ömmande ryggar så nådde vi tillslut bilen och siktet var inställt på första bästa hotell i Funäsdalen som hade ett rum ledigt!! Den kommande  natten tillbringade vi på Eriksgården med irish coffe och lite mys innan vi somnade tungt och länge...

Lägret vårat i den lilla sol som visade sig emellanåt

En väldigt trött Tin-Tin första natten i vinden

Frukost i solen och de enda stället vi hade lite lä på

Av Nicklas forsgren - 27 augusti 2009 20:45

Drog iväg upp i skogen i hopp om att vattnen kallnat tillräckligt för att storfisken skulle komma upp från djupen. Inte ett napp blev resultatet, gav ganska snabbt upp men sökte mig vidare till en liten pöl som de sägs ska innehålla röding? Några småvak väcker alltid ett visst intresse, även om dom är småFlört Har tidigare i sommar sett småröding i bäcken som rinner från denna "pöl". Provade några kast o vips så fastnar den kanske vackraste av dom alla!! En liten liten bäckröding med en enastående kamouflage färgad kropp och kritvita fenor!! Snabbt fotograferande och sen simmar den tillbak.   Måste smyga efter bäcken kommande sommar och leta några djuphöljor för att se vad dom kan dölja!!?? Deta är en trots allt ofiskad bäck!!

Mer om detta kommande sommar..

MAGNIFIKA FÄRGER!!! PÅ EN BEUNDRANSVÄRD ART!!!

Av Nicklas forsgren - 15 augusti 2009 20:45

Har gjort ett antal försök till att fånga lax i år. Inte helt lätt när man är helt nollställd på de!! De här får sammanfatta årets försök. TOTALT FIASKO!!! Har varit ner kanske 5 ggr men de har visat sig att man helst ska fiska i gryningen, gärna natten. Vi fiskade på dagen:) Hur man ska fiska har man heller inte vetat, att vikten ska studsa på eller åtminstonde strax ovanför botten. Gjorde vi de?? Nej.. . Efter att ha lyssnat på folk som fått massor av lax i år så ser ja starkt framemot nästa säsong, hoppas på samma flöde och samma mängd lax som de varit i år!!

När vi väl trodde vi fått grepp om de hela så dök sälen upp varje natt på zonfisket! Inte heller bra..Har iaf kännt på någon lax och även drillat rättkrokade ända fram till håven. Björn Jonsson drillade t om sönder veven en natt på zon 1, de va lite spännande. Lyckades byta vev medans fisken stretade i strömmen, många skratt och många svettdroppar från Björn denna natt!! hade ju rätt så roligt iafSkrattande

(björn vid elden)

Blev många timmar vid elden när sälskrället simma runt o väste på vårat område!!

Av Nicklas forsgren - 5 augusti 2009 19:30

Sista veckan på semestern och en härlig dag i stugan i byberget avslutades med en sväng på sjön. Jag min far o min älskade sambo leta fram alla gädd"killers" som var tillgängliga, ut i båten med siktet inställt på en vik som aldrig svikerFlört. Åsa min sambo öppnar i nästan ett chockartad tempo!! Aborre och gäddor!! Ja hinner nätt och jämt ro utan får kroka av fisk hela tiden.. Mestadels abborrar men även några gäddor drog hon. Väl framme vid vassen fick jerkbaitsdragen bekänna färg.. oj, oj, oj vilket kul fiske detta är. Vi landade mellan 7-9 gäddor och ett gäng abborrar, vissa fick självklart bli kattmat. Rodden hem omringades av en nästan helmåne på ena sidan och solen på väg ner på den andra sidan. Vackert värre. Vid stugan hade Robin Snorring anlänt och vi sänkte ett antal öl och några glas vin på altanen den natten....

tyvärr inga bilder denna kväll...

Av Nicklas forsgren - 24 juli 2009 18:30

Efter en regnig juli så var de dags att prova Gimån igen. Denna gång Grötingeströmmarna!! Mycket fint vattenflöde i alla 3 strömmarna som ja fiskade av. En hel del harr på torrfluga på nacken vid bron i kraftverksströmmen men alla fick återgå till friheten, en del fina vak ovanför nacken men ingen som ville suga i sig min fluga. Kvällen var solig o ljummen så njutningen var på topp iaf! Provade Mellanströmmen o dess fina inflöde till strömmen men fick känslan av att öringen stod på djupare partier kanske i selen mellan strömmarna. Ingen fisk att skryta med i denna ström heller. Hoppet blev då sista stoppet, bodsjöströmmen med en rejäl djuphåla i en annars kraftig ström, direkt ut från bodsjön. Till min förtvivlan så var ja inte ensam om vilja prova denna ström! Det stog nämligen 4 fiskekamrater där varav 3 med drag och en med flugspö. Testade lite i utloppet av strömmen men gav upp efter att ha fått en liten aborre. Har annars fått några feta harrar här o farsan ligger nog på topp för våran del med en öring på 1.5kg Men inet av den kalibern denna gång. Kvällen avslutades med en sväng till Vaktselet, har aldrig varit där innan o när mitt fiskekort inte gällde där så avslutades kvällen med en folköl på en bänk i solnedgången. På vägen hem senare "genade" ja över Hunge!! Skulle svängt av mot Strångsund men missade avfarten i mörkretSkrikandes iaf så innan ja kom till stugan i Byberget fick ja sällskap av en björn som sprang i diket framför bilen!!! Spännande värre!!