forsasfiske

Alla inlägg under juli 2018

Av Nicklas forsgren - 15 juli 2018 23:15




Det blir mindre och mindre fiskat nu för tiden men när man väl kommer ut så smäller det. Jag och tossen for ut i stekande sol och 30 gradig värme för att jaga öring. Helt fel väder men vi drog en chansning. Är rätt härligt när man fiskat ihop sjukt många timmar och behöver inte ens prata med varandra för att veta vilken ordning grejerna ska ut eller vilken ordning grejerna tas in vid stor fisk. Vi nötte på i ca 1 timme på frivattnet utan att hitta nåt intressant att fiska på. Vi tar sikte på några grundtoppar som levererat stor fisk tidigare. Vi passerar första toppen och betesfisken finns där! När vi närmar oss nästa grundtopp och det börjar grunda på från 14m till 8m så löser mitt riggspö! Typiska öringsrusningar lite kors och tvärs bakom båten, tossen inser att det är öring och börjar veva in paravanspöna medans jag drillar. Ca 10 sekunder senare löser tossens riggspö med en långsam gäddlik segdragning, "vi tar din öring först sen halar vi in gäddan" säger tossen. Sagt och gjort förutom att "gäddan" börjar göra rejäla rusningar med spöt fortfarande i hållaren! Vi håvar snabbt in min öring på ca 2.6kg sen tar tossen tag i sitt spö och börjar drilla en galen öring som rusar gärna och djupt. Håvning går fint och öringen väger in på fina 4.9kg tror jag. Skapligt dubbelhugg konstaterar vi och funderar på om vi ska ge oss för ikväll. Kan liksom inte bli bättre känner vi.


 

Vi nöter nöjda på ett tag till men endast gäddor hugger och vi kryssar sakta hemåt i denna varma sommarkväll.

Tossen var och rekade ett annat vatten med en lokalbo där det sägs finnas grov fisk. Det gick hyffsat kan man säga. 

   

6.45 tror jag vikten låg på. Där ska vi nöta lite till sommaren.

Ibland spökar teorierna med en rejält. När det var som varmast denna sommar och abborn borde va på g så högg storöringen istället relativt grunt!? Det var dom turerna som blev av för mig. Hoppas pä samma utdelning framöver. Julinätter är fantastiska nätter att fiska på!!!

 

tack och godnatt.

 

Presentation

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2018 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards