forsasfiske

Alla inlägg under september 2020

Av Nicklas forsgren - 29 september 2020 00:30

Dags att summera hösten! Vi börjar med höstens gäddfiske som sammanfattas till 5 dagar. Ingen riktig toppfisk tyvärr men några 100+ och mängder över 90.

28-29/9 fick jag besök av lokförare Hellström och hunden Roffe från Långsele

www.svartdalsberget.wordpress.com 

kolla in den bloggen!!  Vanan trogen eftersom jag uppdaterar lite sent så kopierar jag hans inlägg. Smidigt och snabbt. Håll till godo...



Då var de dags för en länge planerad gäddtripp med Forsa. Helt ofiskade vatten för mig, men Forsa har fiskat mycket i området och stökat på med stora gäddor här tidigare.

Eftersom Forsa jobbade natten så åkte jag inte toktidigt hemifrån. Så han fick sova hela två timmar innan jag rullade in hemma hos honom. Snabb inpackning av prylar sen vidare ut i obygden.

 


Snart framme
Första dagen utlovades en hel del vind och regn, så vi provade en mindre del av sjösystemet där vi fick möjlighet att sjösätta på en sommarstugetomt tillhörande någon bekant till Forsa.

Ut med 6st spön med blandade beten sen börja kryssa över grynnor och djupkanter. Tar inte lång tid innan första fisken kliver på. En mindre fisk på 2-3kg, vilket ska visa sig vara exakt den storlek som i princip alla gäddor håller.

Vi fiskar på och jag har nog aldrig varit med om sådant mängdfiske på mindre områden. Vet inte hur många dubbel och trippelhugg vi får, och emellanåt sitter 4 fiskar på samtidigt. Spelar ingen större roll hur stora beten vi skickar ut. Ösigt, men tyvärr känner vi ingen storfisk.

Första dagen får vi även känna på ett äkta monsunregn med tillhörande storm lagom till båtupptagningen. Turligt nog har vi tillgång till en lyxig stuga i närheten så allting hinner torka upp under natten.

Dag 2 är närmast en upprepning på första dagen. Vi fiskar i en större och lite djupare del av sjön. Fisket är sig likt, med dubbel och trippelhugg om vartannat. Men vi får i alla fall enstaka lite större fiskar emellanåt.

   

Mitt på dagen packar vi undan gäddspöna någon timme och provar istället lite abborre. Vi hittar ganska fort några ordentliga stim, men dom trycker botten på 10-12m djup och är därför ganska svårtflörtade. Några stycken lyckades vi peta upp ändå.


 

Forsa drar abborre och Roffe kollar imponerat på
Sen nöter vi gädda till kvällningen innan vi bryter för stugvärmen. Sedan blir det hemresa för mig efter några timmars sömn.

Knepigt nog blev det inga riktigt stora gäddor denna tripp. Dom finns bevisligen i sjön, men nu var dom inte med. Det blir fler försök till området, det är redan planerat.

Nu jobb några dagar till sedan blir det Forsa som åker hitåt på nästa ledigperiod. Får se vad ja kokar ihop för tokerier.

Heja


Så åter till mina egna äventyr.


2020-11-09


Dag nr 3 och det har blivit riktig senhöst här i norr, fick med mig David Nordberg från jobbet och hans son Filip på ett försök på öring. Tyvärr var gäddorna som galna och slukade våra små öringsprylar som om dom vore galna. Vissa skedar sitter tyvärr kvar i gäddmunnen, tyvärr sånt som händer när man riggat för öring. Besviket avslutas denna korta dag med 16 gäddor och ett gäng tappade. Ingen i bra i storlek heller. Känns som att öringen i sjön håller sig undan när gäddorna är på detta humör!?


2020-11-10


Eftersom jag var ledig från jobbet så riggade jag om till gäddprylar, borde funka med tanke på gårdagen. Denna morgon är det tyvärr dimman som hindrar mig i gryningen. Ser knappt 50 m ut från rampen! Blev till att sova i bilen 1 timme innan det lättar. Börjar med 4 spön och hinner knappt få i sista spöt i sjön innan det hugger på en välkänd grynna. Samma storlek som dagen innan tyvärr. Dimman tilltar och jag får förlita mig på sjökortet och gps:en, ser faktiskt inte land på hela dagen.

Det känns lite spöklikt att åka runt med noll sikt på spegelblank sjö. Efter allt regn är det dessutom högvatten med stockar som flyter runt som man får parera för.

 


Gäddorna är lite trög i dimman men jag hittar intressanta ställen till nästa dag.

 


Mycket mat i en djuphåla bredvid ett 8m grund. Hittade detta sista timmen och det gav ifrån sig några fina gäddor.


 

Ryggbreda välgödda höstgäddor som bråkar runt.

  



 

Tror det blev det bara 11st denna dag. Packade ihop när minusgraderna föll på och vinden tilltog. Kallt som faan.


2020-11-11


Laddat om gäddprylarna och bytt krokar, denna dag skall tillbringas runt grynnerna där betesfisken höll till. Dimman var som bortblåst men kylan var bitigare. -6 grader vid sjösättning!! Vad fan håller man på med hinner jag tänka innan jag kommit på plats på grynnan. Lite bättre sikt idag, kortet är från samma ställe som i dimman dagen innan.


 



Vädret är perfekt och med solen så stiger tempen till runt nollan. Passerar grynnan första svängen och ett dubbelhugg är ett faktum. En på 95cm och en liten mindre får simma tillbaka. Vänder om och passerar betesfisken som är kvar på samma ställe som dagen innan, det hugger på en fisk och gungningarna i spöt vittnar om en större fisk. Efter lite klantighet vid avkrokrokning så mäts den till 111cm cm och blodiga fingrar.

Typiska gäddfingrar  



En skaplig start efter 45 minuters fiske. Dagen flyter på och gäddorna var som galna, tyvärr ingen mer över 100cm men ett gäng över 95cm.Tappar räkningen vid 25st på 6.5 timmar. Kylan återkommer och jag packar ihop innan mörkret. Gäddnerven är väckt till liv igen efter några år på is, till sommaren blir det fler rejäla satsningar.


Hörs hej.







Presentation

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2020 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards