forsasfiske

Alla inlägg under september 2021

Av Nicklas forsgren - 18 september 2021 15:45

DAG 1


Då har höstfisket dragit igång med en rasande fart, äntligen finns tid att blöta grejerna igen efter en fiskefattig sommar. Det började med en frivecka i skiftet mellan augusti/september, planerat var att nyttja 5 st av dessa dagar i båten. Början på veckan var svårfiskad när nordvästan piskade på med vindbyar upp mot 18-19 m/s. Jag trotsade vädret och letade upp en smal del av Ljungan som ligger hyffsad vindskyddad. Jag började med att leta upp några grynnor med mycket gräs och växtlighet innan jag började dänga gummi för fulla muggar.


 

Det var gott om småfisk i växtligheten.

 


Tyvärr så kliver det inte på några större damer och vinden tvingade mig tillslut att kapitulera då elmotorn inte orkar med att hålla mig kvar på plats. Prognosen visar fortsatt kraftiga vindbyar så mina planerade besök i dom större sjöarna blev tyvärr inställda.


DAG 2


Efter några inblåsta dagar var det läge för ett öringsförsök i en av dom större sjöarna i mitt närområde, första försöket för mig denna säsong. Sjön har tidigare år levererat bra och snittstorleken är imponerande. Det finns några få platser i sjön som håller mer öring än gädda och det är på dessa jag planerar att cirkulera denna dag. Då det inte blivit något löjfiske ännu så faller dagens betesval på olika skedar och wobblers. Första 4 timmarna är ganska händelsefattiga förutom en 40cm borre och någon snipa som kliver på och snabbt får simma tillbaka. Jag trycker i mig min medhavda lyxlunch (Hårdbröd, mjukost, morötter och vatten) medans jag funderar på eftermiddagsfisket. Jag beslutar mig för att försöka på ett annat ställe och sätter fart. 

Jag riggar snabbt upp prylarna igen och tar sikte på några punkter på plottern som levererat tidigare år, efter ca 20 minuter är jag framme vid punkt 2. 

Jag hinner knappt reagera när riggspöt smäller upp och rullen tjuter! Fisken går först höger, sedan tillbaka och tillslut rakt upp mot ytan och bråkar runt med tunga gungningar och när den visar upp hela sin prickiga sida mot mig inser jag att detta är en PB fisk (nuvarande 5.50kg) Jag hinner inte tänka mycker mer innan fisken plaskar till vid ytan igen och draget kommer flygande rakt mot mig. Hel**te!! Känslan såna gånger går inte att beskriva, en stor tomhet och besvikelse, uppskattar fisken till mellan 6-7kg men det är bara en gissning såklart. Efter 4 minuters besvikelse och innan jag fått ner grejerna i vattnet igen så hugger det på ena paravanspöt och rusningar vittnar om ytterligare en öring, denna är också arg på att sitta fast och rusar 2-3 gånger innan den närmar sig båten. Besvikelsen är plötsligt utbytt mot adrenalinfylld glädje. Efter några nervösa hopp invid båten och rrusningar mot botten så glider den in i håven.


 

72cm och ca 3.8kg och en klen tröst i detta läget.


Resten av kvällen blir händelsefattig men sjön fortsätter levera öring på i stort sett varje försök!


DAG 3


Denna gång blir det en eftermiddag med barnen i Ångesjön och jakt på aborre. Både Nova och Thilde är intresserade av fiske och att jigga aborre är en favorit. Vi börjar med att slänga ut varsin vobbler efter båten medans vi letar upp lite betesfisk, perfekt fiske tycker barnen för då kan man gofika. Det blir inte ett hugg på dessa prylar på 1 timme och gofikat är slut, då skiftar vi metod.  Vi hittade lite betesfisk på en djupkant som går från en 3meters platå bestående av av vass och gräs ner till 11 meter. Nova kör vertikalt och krokar fisk på fisk medans jag kastar åt Thilde och hon vevar in. 


 

Nova drar borre på borre

 

 

Thilde törs inte riktigt hålla i fisken än

 

 

även gäddan slukar våra aborrjiggar.


Vi fiskar på i ca 2.5 timmar och det blir ca 20 borrar och 5 gäddor upp denna fina eftermiddag, även några större gäddor som sliter våra aborrprylar i bitar.


DAG 4


Denna dag hade jag besök i båten av Robert P, sonen Sigge och broder David, det skulle visa sig bli en spännande dag. Planen var att drilla fisk helt enkelt, gädda aborre eller vad som helst. Siktet blir som vanligt inställt på den största sjön i närheten där det oftast är svårt att inte få drilla. Vi träffas vid 8 tiden på morgonen vid rampen och knyter iordning dagens prylar, som vanligt ska det åkas båt till andra sidan sjön (är alltid bäst på andra sidan). Vi börjar som vanligt med diverse vobblers på släp för att leta betesfisk och senare övergå till jiggfiske efter storborre. Efter ca 3 timmar och en drillad gädda så har vi punktat in flera olika ställen där betesfisken tryckt ihop sig och några större individer visat sig. Från att varit stiltje på sjön så har nu den sydliga vinden tilltagit och kylan kryper genom alla lager av kläder vi har på oss, vi beslutar oss för att jigga på några punkter vi har innan vi bryter för lunch. Ner med dom grövre prylarna och fram med dom lite lättare aborrprylarna, vi ankrar upp med elmotorn på ca 8m där det sluttar ut mot 17m. Vi har mycket fisk rakt under båten men ingen som behagar att kliva på så Robert lägger ett kast på ca 15m från båten och låter jiggen dala ner till botten, i andra lyftet så klipper det till och Robert skriker till att det är en skaplig fisk. Efter några varv på rullen och korta knyckningar i spötoppen på ett lätt aborrspö konstaterar vi att det måste vara ett PB på aborre och ingen gädda. Fisken simmar med snällt men när den närmar sig båten så vägrar den komma upp till ytan. Robert får pressa spöt till max för att pressa upp fisken, när vi väl ser fisken så ser vi bara en mörk rygg och suckar när vi konstaterar gädda. Fisken rusar ner till botten igen och sen håller den på att trassla in sig i båtmotorn men vi gör inga stora försök med att undvika det, när vi för första gången ser fisken på nära håll så tappar vi hakan alla fyra!!! En enorm stjärtfena bryter ytan och skvätter ner oss med vatten när den drar iväg en 15 meters rusning rakt ut från båten. HELVETE DET ÄR EN ÖRING utbrister Robert!!! Nu steg pulsen och helt plötsligt har denna fight ändrat karaktär och vi gör allt för att inte tappa fisken. Den närmar sig båten igen men så fort vi närmar oss håvning så vänder den och rusar iväg igen, öringen har övertaget med dessa lätta grejer. Vi ser att fisken har hela jiggen i munnen och samtidigt vet vi att det bara är spunnen lina på och ingen tafs! När vi tillslut lyckas få fisken att glida in i håven utbryter ett högt glädjetjut från alla och kanske våran absoluta bonusfisk någonsin är landad. 


 

82cm, 5,7kg. En galen fisk på lätta aborrgrejer och jigg. Roberts PB på öring låg tidigare på ca 1.3kg och var taget för 20+ år sedan.


Vid vägning och mätning skakar vi alla av adrenalin och har svårt att inse vad som just hänt!!!

Vad gör man efter en sån upplevelse? Vi fick ingen aborre på platsen så vi packade ihop och grillade korv och bara var sådär fnittrigt lyckliga.

Resten av dagen var sådär "vi är rätt nöjdakänsla" men det kom upp några gäddor och några 5-6hg aborrar på dom försök vi gjorde, dock ingen PB borre. Sjukt kul att få vara med om detta.


Nu har 2 doser intagits av vaccinet mot fladdermuspesten och Norge har öppnat för inresor vilket såklart ska ska firas med några episka resor i oktober till några av Norges nordligaste punkter. Denna höst kommer att dela med sig av minnen för livet, den har bara börjat!!! uppdateringar kommer...


hörs, hej!





 

 

 

Presentation

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2021 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards