forsasfiske

Direktlänk till inlägg 20 juni 2021

MIDSOMMARÖRING PÅ FLUGA

Av Nicklas forsgren - 20 juni 2021 18:45

En sedan länge inplanerad torrflugetripp gick av stapeln helgen före midsommar med Micke Gresseth. Tjärnen som vi skulle besöka ligger ca 3km från närmaste väg och det blev till att ta på sig kängorna och börja vandra.

En svettig och blöt tur genom skog och myr innan vi kom fram till stugan som skulle vara vårt boende kommande dygn.

Denna tjärn har genom åren givit mig många minnesvärda stunder med både öring och röding långt över kilot på torrfluga, stora öringar och rödingar som smyger så nära som 1 meter från land och plockar "rocken". Det är med dessa historier som jag lyckats tagga Micke att följa med på denna tripp. Väderprognosen visade dock kraftiga vindbyar och hällregn på eftermiddagen, vi visste att vi hade ca 3 timmars fiske på oss första dagen innan vädret snabbt skulle skifta. Väl framme så bytte vi t-shirts från våra blöta och svettiga till torra och fräscha kläder, vi hann även med en kall och en mun rom innan vi smög ut till första stället där kläckningen brukar vara i tillräcklig stor omfattning för att fisken ska tycka det vara intressant. På väg dit berättar jag för Micke att om det kläcker i sjön så brukar det här vara det första stället som är fiskbart, med nervösa steg rundar vi udden och det första vi ser är stora vakringar nära land! Jag får äran att lägga första försöken, flugan landar perfekt på ytan men vaken upphör? Har vi skrämt den? Efter ca 2 minuter så plaskar det till 20m bort och ca 1.5 meter från land, Micke smyger snabbt på plats och lägger ut flugan, ingenting händer och Micke lägger ut flugan på nytt i sitt andra kast för dagen, flugan hinner nästan inte landa innan en stor fisk bryter ytan och mothugget sitter perfekt.

Micke in action

Micke reser sig snabbt och ropar "fisk på", jag skyndar dit för att ev hjälpa till med håvningen. Fighten blir hård på klass 5 utrustningen och fisken stretar på bra och drar gång på gång ut linan. när den glider in i håven så kan vi konstatera att andra kastet för säsongen gav en 1+ öring.

fantastiskt vacker öring från skogarna på Ånge FVO.

Kläckningen har inte riktigt kommit igång och vi får leta febrilt för att hitta fisk som går och plockar, Micke tappar en liknande fisk och jag får drilla en fisk som inte riktigt var tänkt denna gång.

denna 42cm aborre tog på "rocken" och lurade mig för att vara en röding.

Efter 3 timmars fiske så kommer dom mörka molnen som utlovat och både regn och stormbyar dånar in över bergen. Vi hinner nätt och jämt in i stugan innan regnet smattrar på taket och fisket för dagen är över. Men nöjda över dom få timmar vi fick så rensas det fisk och förbereds inför kommande lyxmiddag i gapskjulet vid sjön.

Fantastiska färger på dessa öringar

Fina foliepaket som ska tillredas över öppen eld

När regnet upphör och vinden avtar så intar vi plats vid gapskjulet utanför stugan, några kastmeten åker ut och några kalla ställs upp.

kocken har förberett kvällens middag

Fantastiskt att kunna avnjuta egenfångad fisk på plats med öppen eld. MAGISKT.

På maskmetet som ligger ute under middagen hugger det enbart några aborrar men ett hugg sticker ut. Micke vevar in sin aborre när det plötsligt blir tvärstumt och några tunga gungningar vittnar om en helt annan fisk. Då det inte finns gädda i detta vatten så går tankarna igång på en stor öring. Tyvärr så släpper fisken innan håvning och upp kommer en söndertrasad liten aborre!? Hur stor var den öringen?

Dagen efter ligger temperaturen på 9 grader klockan 11 på förmiddagen och förhoppningarna om kläckningar utesluts. Vi traskar hem i regnet och blir blöta från topp till tå men vad gör det efter ett härligt dygn i skogen med fina fiskar.

Vi kommer snabbt fram till att detta gör vi om nästa år då Rocken kläcks...

på återseende fina skogstjärn..