forsasfiske

Direktlänk till inlägg 22 oktober 2021

Hällerace i Havöysund med Nordic Sea Angling

Av Nicklas forsgren - 22 oktober 2021 17:49

Äntligen har gränserna öppnats och det firades med en hejdundrande hälleflundrajakt med ett galet gäng! Efter en stormvarning på ankomstdagen i NordNorge sköts ditresan upp några timmar eftersom fisket skulle utebli första dagen. Vi (jag och Larsa) anländer till bussen i Sundsvall i god tid innan avgång och allt eftersom tiden går ansluter fler och fler fiskegalna personer med adrenalinet pumpandes uti fingerspetsarna. Bussen anländer och folk från Stockholm och Göteborgstraktrerna kliver ur och handskakningsceremonin är igång. Vi stuvar in alla grejer (överdrivet mycket grejer) som ska med och äntligen är vi på rull mot Norge igen. I Örnsköldsvik hämtas de sista personerna upp och sen kan festen i bussen starta på riktigt. Bussen och chauförerna vi åker med gör att resan till Havöysund blir en lyxig resa, egna sängar, soffor och panoramafönster mm.


 

Lämnat Alta bakom oss och sista biten bjuder på fanatstisk natur.


Vi rullade in på campen på utsatt tid och inpackning och iordningställande av prylar kunde börja. På kvällen blev det middag på restaurangen som ligger i anslutning till boendet.


 

Middag och information/planering med guiderna

 

Första dagens fiske och samling på bryggan 08:00. I båt 12 skulle jag, Larsa, Stig Ludvigssen och Robert Magnusson kampera ihop. Tyvärr hade vinden ställt till det så planen från gårdagen har ändrats. Vi kom inte ut till stället där hälleoskulden för många av oss skulle ryka, istället fick vi nöta på i ett annat sund. Dagen går och fisket är trögt, några pet och några små mattorskar blir resultatet innan lunch. Sista timmarna innan mörkret avslutar vi i en vik där det tidigare dagar stått lite fisk, jag släpper ner jiggen och och efter en knapp minut så blir det tvärstopp för min del. Fisken börjar röra sig sakta bort från båten och innan jag hinner göra något så smäller linan av! Förbannelsen fortsätter...

Sista timmen blir det lite action men inga storlekar att tala om.


Dag 2

Denna dag kom vi iväg till oskuldstället och vilken drömstart det blev. Guidebåten är först i med grejerna och guiden Douglas drar ett kast på spinn och bränner genast ett påslag, strax efter sitter den. Samtidigt böjs Robbans spö och dom har en dubbeldrill innan vi ens fått i grejerna. Skapligt adrenalinpåslag man hade på första nedsläppet. Vi får en lite trögare start men tillslut så böjs mitt lättare spö i en båge och återigen sitter en hälle på kroken, alla i båten släpper nu sina grejer och vill hjälpa mig att bryta förbannelsen. Medans jag drillar så börjar Stigs rulle att knarra och helt plötsligt har vi dubbeldrill i båten. Tyvärr, så lossnar Stigs fisk och han kan göra sig beredd med kroken. Då hugger det på Larsas spö och vi var nära en trippeldrill, den bara drog i grejerna och släppte genast. Vilket ös på en sån liten yta. 

 

ÄNTLIGEN!!!!


Min första och efterlängtade hälle mättes till 79cm och fick därmed en puss och sedan simma vidare ner i djupet och växa på sig. Men den känslan är obeskrivlig, vilken lycka och axlarna sjönk ner en halvmeter innan jag la mig ner på sitsen och bara njöt. Det var ett bra mängdfiske denna dag och drygt 20 st landades i båtarna.


 

Stig ville också bända hälle

 

 

Larsa ville inte vara sämre

 


Stökig dagar med höga vågor och gammal sjö väntade framöver, även kraftiga snöbyar. Vädret kan vara riktigt jäkla bitigt häruppe. Kommande dag landade vi 3st i våran båt, dock inga monster.


 

Min första godkända. Då blir man glad.


Jag lyckades bända upp min första godkända och storleken går åt rätt håll.


 

Larsa drog minst en om dagen


Tillslut lyckades även Robban den långe, landa en godkänd efter en trög start.

 

Mycket nöjd person som fick drilla tillslut.


Dagen efter det blev vi inblåst och fick fiska lite plattfisk från kajen. Jag hade äran att få ett färdigknutet tackel av Patrik Tjörnmark, kanske hänger det på väggen istället för att fiska med.


 

Fredrik njuter av vädret på kajen.

 

När det ljusnat så var det dags för näst sista dagen och då började det röra på sig. Vi fick hålla oss i närområdet pga de hårda vindarna, men transporten ut ur sundet bjuder på en fin vy över samhället.

 

Havöysund


Vågorna denna dag gjorde många av oss illamående och flera av oss avbröt dagen vid lunch. Larsa och Robert M fortsatte att nöta medans jag och Stig låg i stugan och höll i huvudet som gungade likt vågorna. Larsa drar på en stor fisk som han drillar i 5 minuter innan den drar på en rusning som knäcker hans spö och linan skär fint genom skinnet på pekfingret. Ett försök innan mörkret görs men vindbyar på 20m/s gät det omöjligt att fiska.


Sista dagen fiske.

Vindarna dennna dag var fiskbara och jag och Larsa hakade på guidebåten och satsade på sejmete. Det dröjer inte länge innan jag krokar i en som är tyngre än övriga fiskar jag känt. Fighten blir rolig och Larsa krokar den fint för landning.

 

109 cm


Storleken går åt rätt håll som sagt. Det går ytterligare 30 minuter innan det återigen smäller på rejält på mitt spö, denna gång är fighten betydligt tuffare och fisken vänder en gång och rusar ursinnigt mot botten igen. Larsa sköter återigen krokningen galant när den bryter ytan och ett nytt PB är landat igen!


 

120cm


Galet nöjd efter denna dag. Vi avslutar med ytterligare en drift innan det är dags att åka tillbaka för städning och packning. Larsa gör som sin vana trogen och drar en till även denna dag.


 

Minst en om dagen är bra för magen


När vi börjar resan mot campen möts vi av en hagelstorm från hell! Växlande väder som sagt.


 

Såhär såg det ut nästan hela tiden


En otrolig härlig resa på ett fantastiskt härligt flundramecka.


Här på länken nedan kan ni läsa om alla båtars äventyr och otroliga bilder från våran resa med flera 150+ och även 160+ på Nordics egna sida sammanfattat av guiderna. Även Roger Pålssons fantastiska fiske får ni läsa om där, vägrar skriva om det men han drog 150+ såklart.

Stängnings vecka och full vinter i Havöysund – Nordic Sea Angling (nordic-sea-angling.se)


 

Tack gänget för en fantastisk vecka och oförglömliga minnen.

 


Nu packas det om och på lördag natt beger jag mig iväg för ytterligare en vecka på ännu ett lååångväga äventyr där förmodligen rekord kommer att slås!


Hörs Hej

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Nicklas forsgren - 20 juli 2023 14:39

Kapten Hellström har ordet.   Topp 3 på kylslagna Juni-fisken under helgen. Då gick den årliga öringtrippen med Forsa av stapeln. Vi hade spanat in ett nytt område med chans på riktigt stor öring. Planeringen inför resan startade redan i vint...

Av Nicklas forsgren - 24 maj 2023 13:15

Så var det äntligen dags för öringspremiär. Jag fick besök av Hellström och våra planer sen någon dag tillbaka var att tillbringa eftermiddagen och nattkvisten med öringjakt. Snabbt i med alla prylar i båten och sen bar det av mot sjön. Vi hittade en...

Av Nicklas forsgren - 12 oktober 2022 17:00

Då jag var ledig i dagarna 2 så blev det en liten längre resa för 2st kortpass. Tidig morgon och avresa från Ånge till utkanten av Långsele för att där möta upp Hellström på hans gård. Snabb ompackning av prylarna till nästa ekipage och resan kunde f...

Av Nicklas forsgren - 14 september 2022 21:15

Äntligen var det dags för en norgetrtipp igen. Denna gång bar det iväg söderut! Det var första gången för mig som vi inte for norrut. Denna resa siktade vi in oss lite mer på artfiske och ingen hälleflundrastress överhuvudtaget, ganska avslappnat fis...

Av Nicklas forsgren - 7 augusti 2022 21:30

Ledig helg efter semestern och fiske var planen i dagarna 3. Hellström hade kollat upp ett vatten som skulle innehålla stor sik och planen var att vertikalfiska på dessa. Vi möttes upp på fredagseftermiddagen vid stugan som vi tänkte tillbringa helge...

Presentation

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2021 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards