forsasfiske

Direktlänk till inlägg 3 maj 2022

10+ i gäddpremiären!!

Av Nicklas forsgren - 3 maj 2022 21:13

Då var dagen här när det äntligen var läge för båten att få vakna till liv efter vinterdvalan. Isen har gått vidare till andra sidan och är ett minne blott, men problemen med lågt vatten i de reglerade sjöarna omöjliggör isättning så plan B är en mindre oreglerad sjö som jag är relativt nybörjare på. Planen för dagen var att få kasta av sig lite och eventuellt få känna lite spöböj igen. Jag trailade ner i sjön vid 13:30, vädret var allt annat än bra med snöbyar och vindpustar på 16m/s NV, men tanken var att ge det ett par timmar. Det börjar helt ok med en liten gädda på 5:e kastet.


 

Skönt med lite gung i spötoppen igen.

 

Med 4,7 grader i vattnet så var det inga rocknrollrusningar som fisken bjöd på. Den stog vid en kant från 8m sluttande uppåt mot 3m, och jag fortsatte att nöta på vid samma kant. Några pet i grejerna blev det men inget mer än så. Jag flyttade vidare mot en stor vik bestående av dybotten och gräs som är mellan 3-4m djup i förhoppning att någon stormadam börjat placera sig inför leken. Ytterligare en gädda väljer att svälja min jigg.


 

Inte storleken jag hoppades på men skoj ändå.


Vinden ökade och snön vräkde ner en kort stund och i samma veva tappade jag en gädda. Elmotorn som vid det här laget hade gått på max i vinden i 3 timmar med ankringsfunktionen hade snart kört slut på batteriet och jag ändrade taktik. Jag bytte till det absolut största gummit jag har, ca 35cm och 450gram och med kort släpp från båten. Jag började långt in i viken och drev med hjälp av vinden över djupkanten samtidigt som jag pumpade med spöt. Båten hann precis passera kanten när det tog tvärstopp i spöt, succé direkt!! Fisken stod djupt och tjurade samtidigt som båten drev fort i vinden, jag ankrade upp med det sista batteriet hade kvar. Några försök till rusningar och lite tjurande vid botten hjälpte inte då håven tillslut fick synas.


 

116cm 10,8kg Jag väljer att dölja bakgrunden då jag tror på en invasion av gäddfiskare i dessa regioner i sommar. 


Jag körde på med samma taktik i en timme till men ett enda hugg var det enda jag kände. Frusen men nöjd avslutade jag dagen och konstaterade att det blev en hyffsad premiär tillslut. Nu kan det bara bli bättre!!!


over and out!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Nicklas forsgren - 20 juli 2023 14:39

Kapten Hellström har ordet.   Topp 3 på kylslagna Juni-fisken under helgen. Då gick den årliga öringtrippen med Forsa av stapeln. Vi hade spanat in ett nytt område med chans på riktigt stor öring. Planeringen inför resan startade redan i vint...

Av Nicklas forsgren - 24 maj 2023 13:15

Så var det äntligen dags för öringspremiär. Jag fick besök av Hellström och våra planer sen någon dag tillbaka var att tillbringa eftermiddagen och nattkvisten med öringjakt. Snabbt i med alla prylar i båten och sen bar det av mot sjön. Vi hittade en...

Av Nicklas forsgren - 12 oktober 2022 17:00

Då jag var ledig i dagarna 2 så blev det en liten längre resa för 2st kortpass. Tidig morgon och avresa från Ånge till utkanten av Långsele för att där möta upp Hellström på hans gård. Snabb ompackning av prylarna till nästa ekipage och resan kunde f...

Av Nicklas forsgren - 14 september 2022 21:15

Äntligen var det dags för en norgetrtipp igen. Denna gång bar det iväg söderut! Det var första gången för mig som vi inte for norrut. Denna resa siktade vi in oss lite mer på artfiske och ingen hälleflundrastress överhuvudtaget, ganska avslappnat fis...

Av Nicklas forsgren - 7 augusti 2022 21:30

Ledig helg efter semestern och fiske var planen i dagarna 3. Hellström hade kollat upp ett vatten som skulle innehålla stor sik och planen var att vertikalfiska på dessa. Vi möttes upp på fredagseftermiddagen vid stugan som vi tänkte tillbringa helge...

Presentation

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2022 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards