forsasfiske

Alla inlägg den 12 juni 2012

Av Nicklas forsgren - 12 juni 2012 23:15

Det fortsätter att hugga rejäla fiskar, det gamla rödingrekordet stod sig i 7 dagar sen rök det ganska rejält. Jag, farsan och Ivarsson drog tillbaka till sjön och siktade på storöring och efter 3 min körning så kommer första hugget för mig men den ville inte följa med så länge. Tankarna drog iväg och vi trodde att nu ska det bli öringhuggsexa! Men som så många gånger förr så är tankar och verklighet ganska långt ifrån varandra, ungefär lika långt som det är mellan Sverige och Australien. Huggen totalt uteblev efter detta och kommande timmen var stendöd. Farsan lyckas efter 1.5 timmar att dra upp en öring på hans specialtackel men tyvärr var den klen i storleken och fick friheten åter. Ivarsson provar en förtyngd wobbler och det resulterar i ett hugg men ingen drillning. Det fick oss att byta taktik och sikta in oss på den djupare delen av sjön, vi stannar på 25m djup och jag drar på en rejält förtyngd wobbler och släpper ner mot botten. När vi väl börjar köra så tror jag att vi hinner komma 15 meter innan spöt tvärböjs och jag tror att jag fastnat i botten, men strax därpå så börjar dom där härliga gungningarna som skvallrar om en fin fisk. En lite annorlunda drillning börjar där jag har fisken på någonstans mellan 15-20m rätt under båten och vägrar följa med upp. När jag får upp fisken 5m svara den med att gå ner ännu längre, det hela börja närma sig djuphavsfiske där jag får pumpa upp fisken mot ytan men den vänder hela tiden och simmar neråt igen. Efter ett par härliga rusningar med mycket knarr på rullen och trötta handleder så visar sig en härlig röding under ytan och när den väl kom upp så blev det en odramatisk håvning och lyckan var total...

 

62cm och 2500g kul fight på 6-7minuter och en grymt härlig firre..


 

Har jagat denna storleken på röding ett tag nu, i Landösjön har jag totalt misslyckats på vintern och det känns lite roligare att ha fått denna i en sjö som ligger nästgårds hemma..


Efter lite tokprat och en folköl så kör vi på ett tag till, farsan fiskar upp en röding på 20cm som oxå simmar kvar i sjön, jag prickar på en öring som släpper vid båtkanten men inte heller den var av bra storlek. Framåt 23:30 vänder vi båten mot land.

Det finns en film av sista halvan på fighten som kan ses på fejjan, slänger upp den här så fort jag får den av fotografen, för dom som vill se..


Väntar fortfarande på rockenkläckningen som inte kommit igång på höjderna, några timmar om dagen har det faktiskt kläckts några nere i Ljungans dalgång så det är på g... 

Presentation

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards